Co všechno potřebujete vědět o kolagenu?

Kolagen má pro nás mnoho pozitivních účinků. Než ho ale začneme užívat nebo si ho aplikovat na pleť v podobě kosmetiky, měli bychom toho o něm vědět co nejvíce. Jedná se o nejvíce zastoupený protein v lidském těle. Zároveň jde o protein, který je nerozpustný ve vodě. V našem těle ho najdeme především v kůži, kostech, svalech a vazech. Kolagenu máme celých 28 typů. Každý se trochu odlišuje ale většina je zastoupena v našem těle jen ve stopovém množství. Nejhojněji jsou zastoupeny kolagenu typu I., II. a III.

kosmetika

Hodně typů kolagenu je i ve formě doplňků stravy. Dělí se podle formy, ve které ho užíváme, anebo také podle zdrojů, z kterých pochází. Rozlišujeme například mořský kolagen nebo živý kolagen. Ten má spoustu prospěšných účinků a pokud ho chcete vyzkoušet, doporučujeme živý kolagen Orcacollagen.

Zajímavým faktem je, že po padesátém roce života ztrácíme více jak 50 % kolagenu v našem těle. Ten totiž ubývá společně s přibývajícím věkem. Dalším zajímavým faktem je, že kolagen tvoří 30 % proteinů v našem těle, a z toho 90 % je kolagen I. a III. typu.

ryby

Kolagen najdeme také v nejrůznějších potravinách, a díky nim ho můžeme do svého těla doplňovat. S přibývajícím věkem bychom se tedy měli soustředit na to, abychom do svého jídelníčku zařadili potraviny bohaté na kolagen. Typicky jsou to vejce, ryby, drůbež a hovězí maso, ořechy, nejrůznější semínka, citrusové ovoce, listová zelenina nebo papriky. Co naopak napomáhá k tomu, že se kolagen ve vašem těle ničí a ubývá vám? Kromě věku, který neovlivníme, je to spousta dalších faktorů. Řadíme mezi ně kouření, nadměrnou konzumaci alkoholu, nechráněné se vystavování slunečnímu záření, vysoká míra stresu, nedostatečný a nekvalitní spánek, vysoká konzumace zpracovaných olejů (např. slunečnicový), nedostatek dalších vitamínů a minerálů nebo nízký příjem bílkovin.